imfe.jpg
  English
.
.
.

Предметом дослідницької уваги Ю. Павловича стало також питання про найпростіші народні способи перенесення вантажів, яке розглядається ним у спеціальній етнографічній розвідці. Цю, здавалося б, дуже вузьку тему він, однак, ставить у широкий історичний контекст, розкриваючи її з погляду еволюції примітивного транспорту. Ю. Павлович висловлює слушне спостереження про зумовленість розмаїття способів перенесення вантажів віковими, статевими, соціальними особливостями та природно-географічними факторами. Повз пильне око науковця не проходять непоміченими і факти впливу розмірів, ваги, форми та природи і складу об’єкта перенесення на способи його транспортування. Ю. Павлович зауважує також, що специфіка перенесення узалежнюється від певних навичків, «що передаються людині традиційно від предків». Останній факт і пояснює незвичні для української людності (яка важкі речі переносить переважно на плечах), але такі природні для східних народів способи перенесення на голові великих ємностей і важких речей. Резюмуючи, Ю. Павлович підкреслює зв’язок між звичними способами перенесення вантажів і особливостями фізичної будови людини: «Звичайно, і спосіб носити на голові і спосіб носити на плечах повинні базуватися на певній манері ходити, на звичці тримати свій стан чи рівно, чи похило, на розвитку у відповідному напрямку комплексу м’язів і почуття рівноваги, і можливо, що антропологічні відміни дають певний напрямок вживанню того чи того способу носити, а цю звичку ще підсилювали фізичні спеціяльні властивості різних народів» 29.
Своє дослідження художник базує на спостережннях за людністю міста на узвозі Смирнова, що з’єднував Житній і Сінний базари, і по якому покупці переносили продукти з Подолу на верхню частину міста. Розкриваючи розмаїття технік перенесення вантажів (на плечах, у руках, на ліктевому суглобі, за допомогою коромисла), Ю. Павлович зупиняється на характеристиці традиційних для українців більш архаїчних засобах транспортування: мішки, лантухи, торби; а також робить докладний огляд виготовлених з лози, рогози, мотузок кошиків та кошовок, що стали надбанням міської культури. За висновком Ю. Павловича, у зв’язку з розвитком сучасних типів транспорту із краще організованою торгівлею, що наблизилася до споживача і зменшила потребу перенесення вантажів на великі відстані, перемістилося у техніці перенесення «місце основного опертя ваги» – з плечей на руку і пальці. Праця включає кілька десятків якісно виконаних графічних зображень, які розкривають еволюцію технік перенесення, ілюструючи історію розвитку примітивного транспорту. 
Оригінальною за предметом дослідження є також стаття Ю. Павловича «З літніх вражень художника-етнографа», в якій порушується питання про одяг міських дітей 30‑х років ХХ ст., про його залежність від сезонних змін пір року, від вікових та статевих особливостей 30. На основі спостережень за дітьми на київських вулицях літом 1927 року художник подає опис комплексів одягу хлопчиків та дівчаток, торкається питань функціональних властивостей одягу, трансформацій нагрудного та поясного дитячого вбрання і виникнення нероздільного, спільного для верхньої і нижньої частин тулуба, одягу. Розвідка проілюстрована двадцятьма малюнками (з детальною прорисовкою елементів зображеного вбрання), розміщеними згідно з виявленою Ю. Павловичем тенденцією до зменшення кількості одягу з підвищенням денних температур.
Популярній у 20–30‑х роках ХХ ст. темі розвитку продуктивних сил на територіально-локальних та загальноукраїнських матеріалах присвячене невеличке за обсягом дослідження Ю. Павловича «Гончарство Ізюмщини» 31. Виникненню цього промислу в краї, слушно зазначає автор, сприяли особлива якість і значна кількість «мастких» гончарних глин, а збереженню – традиція, завдяки якій виготовленням гончарного посуду займалося багато селянських родин, а саме «виробництво передавалося з роду в рід» як невід’ємна складова господарсько-економічного укладу села.
В розвідці на ґрунтовній фактографічній основі розкривається докладна картина підготовки та виготовлення посуду (макітри, щевники, миски, кухлята, кувшини, покришки тощо), описується його асортимент та орнаментація; система збуту. В ній йдеться також про економічний стан родин гончаря, їх соціальний статус у сільському соціумі. Незмінним доповнюючим джерелом статті стала серія поданих у вигляді таблиць малюнків художника.
Для сучасних етнографічної та мистецтвознавчої дисциплін залишаються актуальними спостереження і висновки Ю. Павловича щодо еволюції українського народного орнаменту, якій присвячена спеціальна його стаття 32. В ній дослідник простежує процес поступового перетворення основного орнаментального мотиву на вишивках рушників, виявлених ним у с. Семереньки (поблизу Сорочинець) та Шилівки Хорольського повіту (1906 р.) – візантійського двоголового орла, вишитого червоною заполоччю: від вкраплення окремих рослинних елементів до цілковито рослинної стилізації орнаментальних зображень і заміні їх винятково квітковим орнаментом (при збереженні самої схеми орнаменту).